BMW Group gaat voor duurzaam aluminium.

BMW Group gaat voor duurzaam aluminium.

De BMW Group wil bij de productie het gebruik van duurzaam aluminium met een sterk verlaagde CO2-uitstoot betrekken bij Rio Tinto, dat in Canada aluminium gaat produceren met waterkracht vanaf 2024. Daartoe werd een ‘Memorandum of Understanding’ (MoU) opgezet.

Aluminium vertegenwoordigt zo’n vierde van de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het produceren van een middelgrote elektrische auto. Een fabrikant zoals BMW verbruikt zo’n 600.000 ton aluminium per jaar, vandaar dat duurzaam aluminium een grote stap vooruit kan zijn voor klimaatneutrale mobiliteit.

Vanaf 2024 zal BMW’s Amerikaanse fabriek in Spartanburg meer dan 10% van zijn aluminium uit de duurzame productie in Canada betrekken. Die heeft zo’n 70% minder uitstoot dan de normale aluminiumproductie.

“De overeenkomst heeft verschillende facetten”, zegt Joachim Post, bij BMW verantwoordelijk voor aankoop en het netwerk van toeleveraars. “Naast de waterkracht is er ook een groter gedeelte aan gerecycleerd materiaal dat wordt gebruikt, en we willen ook de leider zijn bij het gebruik van aluminium waarbij geen CO2-uitstoot vrijkomt door het smeltproces.

Aluminium is belangrijk

Door zijn laag gewicht en andere kwaliteiten is aluminium belangrijk voor BMW. De CO2-uitstoot ervan reduceren, is dan ook van het grootste belang. Zo is er het Elysis procedé dat het smeltproces voor aluminium op zijn kop zet.

Het is een innovatieve manier om door het gebruik van koolstofvrije anoden elke CO2-uitstoot te vermijden en werd voor de eerste keer getest in 2021. BMW wil als één van de eerste klanten deze technologie toepassen in de normale productie.

Naast dit koolstofvrije proces is er ook nog het feit dat de energie voor de productie van hernieuwbare bronnen komt, zodat de uiteindelijke CO2-uitstoot slechts een derde bedraagt van het industriële gemiddelde.

Daar in Quebec (Canada) zal de aluminiumproductie haast volledig draaien op de energie van zes lokale waterkrachtcentrales en er zal zoveel mogelijk gerecycleerd materiaal toegevoegd worden in het proces, ideaal gezien tot 50%.

De aankondiging van BMW benadrukt daarbij dat transparantie in het hele proces cruciaal is, en dat het hele proces op de voet gevolgd en afgemeten kan worden aan sociale en milieunormen.

Spartanburg

De fabriek in Spartanburg (South Carolina) zal dus de eerste zijn om deze duurzame aluminium te gebruiken. Die fabriek is volgens de cijfers van het ‘US Department of Commerce’ trouwens voor het negende jaar op rij de belangrijkste auto-exporteur (gemeten op waarde) in de Verenigde Staten.

De fabriek exporteerde 227.029 SAV’s en coupés in 2022, met een exportwaarde van 9,6 miljard dollar. Vorig jaar werden in Spartanburg in totaal 416.301 voertuigen in elkaar gezet, het tweede hoogste aantal sinds de oprichting van de fabriek. 69.200 (of 16,6%) daarvan waren plug-in hybrides.

Vorig jaar in oktober kondigde BMW CEO Oliver Zipse nog aan dat een bijkomende 1,7 miljard dollar in de VS zou worden geïnvesteerd. 1 miljard dollar in de fabriek zelf, voor de overschakeling naar de productie van elektrische voertuigen, en 700 miljoen voor de bouw van een batterijfabriek in Woodruff, niet ver van de assemblagefabriek. Tegen 2030 wil BMW minstens zes volledig elektrische modellen produceren in de Verenigde Staten.

Download ons e-book.

    Download

    ons e-book.

      Top
    • › Offerte / Testrit aanvragen.
    • › Offerte / Testrit aanvragen.