Wat is het verschil tussen AC-, DC & HPC laden?

Wat is het verschil tussen AC-, DC & HPC laden?

Uw laadtijd is het grootste verschil tussen laden met gelijkstroom of wisselstroom. Bij elektrische wagens duurt het laden met wisselstroom (AC) langer – afhankelijk van de kabel of het laadstation –, terwijl gelijkstroom (DC) veel sneller gaat. Ultrasnel opladen, of snelladen met gelijkstroom (DC) is mogelijk met High Power Charging-laadpalen (HPC), zoals die van onze partner IONITY in Europa: de accu van een BMW iX bijvoorbeeld kan zo met een laadvermogen tot 200 kW in minder dan 40 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen.

Let op: zorg ervoor dat u bij het opladen met DC en HPC de laadstekker zo lang aan de wagen vasthoudt tot de stekker vergrendeld is. Zo kunt u garanderen dat het laadproces probleemloos gestart kan worden.

 

 

AC- & DC-laden, het technische verschil

 

Om een elektrische auto van elektriciteit te voorzien, moet er een onderscheid gemaakt worden tussen de twee verschillende elektrische stromen: Wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC). De stroom die standaard uit het stopcontact komt bij u thuis, is altijd wisselstroom. De energie die wordt opgeslagen in de accu van uw elektrisch voertuig is altijd gelijkstroom. Indien u uw wagen AC oplaadt, wordt deze stroom altijd omgezet naar DC omdat de accu deze omzetting voorziet.

Het belangrijkste verschil tussen AC- en DC-laden is de plek waar deze omvorming van AC naar DC plaatsvindt. Het maakt niet uit of een elektrische wagen een AC-laadstation of snellader gebruikt, de accu zal alleen gelijkstroom opslaan. Wanneer u gaat snelladen aan de openbare laadstations langs de autosnelweg, dan wordt er gebruikt gemaakt van een snellader, bij deze type laders vindt de omvorming van AC naar DC plaats in het laadstation zelf, waardoor de gelijkstroom rechtstreeks van het station naar de accu stroomt.

Omdat de omvorming plaatsvindt in een ruimer laadstation en niet in een elektrische auto, worden grotere omvormers gebruikt om de wisselstroom van het net snel om te zetten. Door dit fenomeen kunnen sommige snelladers tot 350 kW stroom leveren en een elektrische wagen in 15 minuten volledig opladen.

Een ander belangrijk verschil tussen AC- en DC-laden is de laadcurve. Bij het laden van wisselstroom is de stroom die naar een elektrische wagen vloeit een vlakke lijn. Dit is vanwege de relatief kleine lader aan boord van de elektrische wagen die slechts een beperkt vermogen aankan over een langere tijd.

 

 

 

 

Gelijkstroom, daarentegen, laat een dalende laadcurve zien. Dit is het gevolg van de accu van de elektrische wagen die aanvankelijk een snellere energiestroom aankan, maar geleidelijk minder stroom vraagt naarmate de volledige capaciteit wordt bereikt.

 

 

 

 

Volgende factoren hebben inmiddels ook een invloed op de laadsnelheid:

 

  • Accupercentage: vanwege de curve duurt het soms net zo lang om de laatste 20% te laden als de eerste 80%.
  • Gezondheid van de accu: Accu`s van elektrische wagens presteren minder naarmate ze meer gebruikt zijn. De staat van de accu heeft invloed op hoeveel stroom de auto aankan.
  • Weersomstandigheden: Lagere temperaturen beïnvloeden de laadsnelheid, omdat lithium-ion-accu’s hier gevoelig voor zijn.

 

 

 

Is DC-laden of snelladen schadelijk voor mijn batterij?

In principe is het niet schadelijk voor uw batterij om deze aan te sluiten aan een snellader, indien u dit op frequente basis doet kan dit zorgen voor capaciteitsverlies voor uw accu. Het is dus aan te raden om niet elke dag de snellader te gebruiken. Voor een vakantiereis of lange afstanden kan dit wel absoluut geen kwaad.

 


    Maak vrijblijvend een afspraak met ons B2B sales team

     

    Top