Testvloot van de BMW iX5 Gaat voor de eerste keer de baan op.

Testvloot van de BMW iX5 Gaat voor de eerste keer de baan op.

28/02/2023

De BMW GROUP heeft recent de eerste voertuigen van een proefvloot aan BMW iX5 Hydrogen wagens publiek gemaakt die dit jaar in gebruik zullen genomen worden. Dankzij deze testvloot werden de eerste BMW iX5 specificaties naar voor gebracht. Na 4 jaar in de ontwikkelingsfase geweest te zijn, is het nu eindelijk tijd om deze alternatieve manier van lokaal emissievrije mobiliteit op de baan te brengen en naar de volgende fase te gaan van waterstof-aangedreven wagens. De BMW iX5 zal gebouwd worden in de proeffabriek in München.

De vloot dat bestaat uit minder dan 100 auto’s zal interantionaal worden ingezet voor demonstratie- en testdoeleinden voor verschillende doelgroepen. Deze vloot biedt voor potentiële klanten een actieve rijervaring, wegens zij niet betrokken waren in het ontwikkelingsproces. Zo krijgt de bestuurder een directe eerste indruk hoe het voelt om te rijden met een waterstof-aangedreven wagen. De testvloot bracht al enkele specifiacities naar voor over de BMW iX5 Hydrogen.

“Waterstof is een veelzijdige energiebron die een sleutelrol speelt in het energietransitieproces en daarmee in de klimaatbescherming. Het is immers één van de meest efficiënte manieren om hernieuwbare energie op te slaan en te transporteren”, aldus Oliver Zipse, voorzitter van het Board of Management van BMW AG.  “We moeten dit potentieel gebruiken om ook de transformatie van de mobiliteitssector te versnellen. Waterstof is het ontbrekende stukje in de puzzel als het gaat om emissievrije mobiliteit. Eén technologie alleen zal niet voldoende zijn om wereldwijd klimaatneutrale mobiliteit mogelijk te maken.”

Het waterstof-brandstofcelsysteem is een verder bewijs van de toonaangevende ontwikkelingsexpertise van BMW Group op het gebied van elektrische aandrijftechnologieën. De BMW Group zet systematisch vaart achter de ontwikkeling van waterstof-brandstofceltechnologie als extra optie voor lokaal emissievrije individuele mobiliteit in de toekomst.

 

De eerste voorlopige BMW iX5 specificaties…

Maximaal vermogen van de totale aandrijving:

295 kW/401 pk

Continu elektrisch vermogen van het brandstofcelsysteem:

125 kW/170 pk

Maximaal vermogen van de batterij (lithium-ion technologie):

170 kW/231 pk

Maximaal vermogen van de sterk geïntegreerde elektrische aandrijving:

295 kW/401 pk

Inhoud van de waterstoftanks:

6 kg waterstof (gasvormig)

Acceleratie

0-100 km/u (62 mph) < 6 s

Topsnelheid:

Meer dan 180 km/u (112 mph)

Waterstofverbruik in de WLTP-cyclus:

1,19 kg/100 km

Actieradius in de WLTP-cyclus:

504 km

Waterstof maakt snel tanken mogelijk.

De waterstof voor de brandstofcel wordt opgeslagen in twee tanks van 700 bar, gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Samen bevatten ze bijna zes kilogram waterstof, genoeg om de BMW iX5 Hydrogen een actieradius van 504 km (313 mijl) te geven in de WLTP-cyclus. Het vullen van de waterstoftanks duurt slechts drie tot vier minuten – zo kan de BMW iX5 Hydrogen ook over lange afstanden het rijplezier bieden waar BMW bekend om staat, met slechts enkele, korte stops onderweg. Deze BMW iX5 specificaties brengt een positief beeld dankzij zijn hoge range en makkelijke bruikbaarheid.

 

Waterstof als onderdeel van wereldwijde activiteiten voor CO2-vrije mobiliteit.

Volgens een rapport van het Internationaal Energieagentschap (IEA) biedt waterstof een aanzienlijk potentieel als toekomstige energiebron in verband met wereldwijde activiteiten voor energietransitie. Dankzij zijn opslag- en transportmogelijkheden kan waterstof voor een groot aantal toepassingen worden gebruikt.

De meeste geïndustrialiseerde landen stellen daarom waterstofstrategieën vast en ondersteunen deze met routekaarten en concrete projecten. In de vervoerssector kan waterstof, naast batterij-elektrische mobiliteit, een andere technologische optie worden om op lange termijn duurzame individuele mobiliteit vorm te geven.

Dit zal echter afhangen van een concurrerende productie van voldoende hoeveelheden waterstof uit groene energie en de uitbreiding van de bijbehorende vulinfrastructuur, die in veel landen al intensief wordt nagestreefd.

De BMW Group verwelkomt en ondersteunt activiteiten ter bevordering van innovatie in Duitsland en Europa die bijdragen aan de opbouw van een waterstofeconomie en de productie van groene waterstof versnellen. Daartoe behoren met name de grootschalige waterstofprojecten die als belangrijke projecten van gemeenschappelijk Europees belang (IPCEI) zijn geclassificeerd.

De projecten die deel uitmaken van dit initiatief van de Europese Unie, dat in Duitsland wordt gesteund door het federale ministerie van Economische Zaken en het federale ministerie van Vervoer, bestrijken de hele waardeketen – van waterstofproductie tot vervoer en toepassingen in de industrie.

Onder de juiste omstandigheden heeft de waterstof-brandstofceltechnologie het potentieel om een nieuwe pijler te worden in de BMW Group-aandrijflijnportfolio voor lokale CO2-vrije mobiliteit.

    Download

    ons e-book.

      Top
    • › Offerte / Testrit aanvragen.