BMW op zoek naar geluid van stilte in de i7

BMW op zoek naar geluid van stilte in de i7

BMW heeft zijn naam in de eerste plaats gemaakt met rijplezier. Met zijn eerste volledig elektrische limousine i7 die in de pijplijn zit, legt het een duidelijker accent op welzijn aan boord. BMW spreekt zelf van een paradigma-verschuiving in de auto-industrie naar een meeslepende interieurervaring.

De lancering is gepland voor later dit jaar. Intussen ondergaat de i7 intensieve akoestische tests om ervoor te zorgen dat de inzittenden kunnen genieten van de rit in de rust en sereniteit die zo vaak met dit hogere segment wordt geassocieerd.

Geluid nabootsen

De i7 wordt uitgebreid getest in BMW’s onderzoeks- en innovatiecentrum (FIZ) in München om de akoestische details te analyseren en oplossingen te vinden om de geluidseigenschappen van de limousine naar een nog hoger niveau te tillen.

Ingenieurs doen er alles aan om de storende geluiden van binnen en buiten te lokaliseren. In het lab worden de storende geluiden gereproduceerd die door de oren van testrijders op echte wegen werden geregistreerd.

Daarnaast beschermt FIZ de auto ook tegen elektromagnetische interferentie, die de elektronica aan boord zou kunnen verstoren. Daar wordt ook het waarschuwingssignaal voor voetgangers ontwikkeld. Dit Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) is sinds juli 2021 verplicht in de EU.

Speciale akoestische bank

Hoewel de cockpit van een elektrische auto minder akoestische isolatie nodig heeft dan normaal voorzien is om het geluid en de trillingen van een ICE-motor te neutraliseren, is de auto weliswaar stiller, maar niet volledig geruisloos. BMW heeft een speciale akoestische testbank ontwikkeld voor zijn elektrische prototypes.

Hiermee kan men irritante geluiden van elektromotoren detecteren, maar er zijn ook verwisselbare rollenbanken om bandengeluid op verschillende oppervlakken te registreren. Akoestische signalen van buitenaf, afkomstig van de auto maar ook van de omgeving, zoals bij wegwerkzaamheden bijvoorbeeld, zijn veel beter waarneembaar in een elektrisch voertuig.

Schuimbehandeling

BMW zegt dat de elektromotoren op de i7 hun vermogen in absolute stilte kunnen leveren, ingekapseld in nieuw ontworpen isolatie.

Wat rolgeluiden betreft, worden de banden opgewaardeerd met een schuimbehandeling, waardoor ze zachter lopen. Deze technische oplossing werd voor het eerst toegepast bij Rolls-Royce, dochtermerk van de BMW Group.

Hans Zimmer

Met elektrische voertuigen moeten autofabrikanten een balans vinden tussen het wegwerken van buitengeluiden en iets vinden om het geluid van een op toeren komende verbrandingsmotor te vervangen. Daarvoor heeft BMW opnieuw filmmuziekcomponist Hans Zimmer onder de arm genomen, die een kenmerkend geluid voor acceleratie creëerde dat BMW Iconic Sounds Electric gedoopt werd.

Dit moet de overgang voor bestuurders, die uit een ICE-aangedreven limousine komen, iets geleidelijker maken. Die digitale soundtrack is een optie op andere elektrische modellen van BMW, maar momenteel is het nog niet bekend of dit standaard zal zijn op de i7.

Tags:
Top