BMW-baas Zipse: Schrijf auto’s met verbrandingsmotoren niet te snel af.

BMW-baas Zipse: Schrijf auto’s met verbrandingsmotoren niet te snel af.

De CEO van de BMW Group, Oliver Zipse, treedt de stelling bij van Stellantis-baas Carlos Tavares over het “voortijdig en ondoordacht bannen” van ICE-voertuigen, auto’s met een interne verbrandingsmotor dus.
 
In een ontmoeting met Zuid-Duitse politici in Beieren wees hij erop dat die ICE-voertuigen nog steeds de verkoopcijfers domineren, ondanks de forse aangroei van geëlektrificeerde auto’s.
 
Recent waarschuwde ook Stellantis-baas Tavares voor een sociale breuk als de markt te snel overschakelt naar duurdere elektrische voertuigen. “We weten dat een milde hybride de helft kost van een volledig elektrische auto”, zei hij. “We mogen niet vergeten dat we een hele middenklasse gaan verliezen omdat ze zich geen auto meer kunnen veroorloven en dat dit zware sociale gevolgen kan hebben”, voegde hij eraan toe.

Duitse auto-industrie onder druk

“Voor je ICE-auto’s helemaal binnen 8 tot 10 jaar verbiedt, moet je wel weten wat je doet”, waarschuwt Zipse. De Duitse auto-industrie is een van de pijlers van het Duitse ‘Wirtschaftswunder’ en zeker de staat Beieren is er zeer afhankelijk van, met merken als BMW en Audi die er hun hoofdkwartier en hun grootste fabrieken hebben.
 
Volgens Zipse zou het zeer nadelig zijn om een technologie, waarin Duitsland nog steeds de marktleider is, nu plots helemaal te laten vallen. Hij werd daarin bijgetreden door Alexander Dobrindt, een invloedrijk CSU-politicus die ook waarschuwt voor een eenzijdige elektrificatie.
 
“De verbrandingsmotor heeft decennia lang bijgedragen tot de Duitse welvaart. Hij creëerde jobs en toegevoegde waarde. We kunnen dit niet zomaar laten vallen om ideologische redenen”, is zijn commentaar. Dobrindt roept dan ook op om ICE-motoren nog verder te verfijnen en schoner te maken, bijvoorbeeld door het gebruik van synthetische brandstoffen.
 
Zipse trad hem daarin bij door te stellen dat het zeer schadelijk zou zijn om een technologie die Duitsland wereldleiderschap bracht, zomaar te laten vallen

Top