Past BMW zijn ‘Neue Klasse’-strategie aan?

Past BMW zijn ‘Neue Klasse’-strategie aan?

Bij de voorstelling van de laatste financiële resultaten bevestigde BMW Group CEO Oliver Zipse dat het ‘Neue Klasse’-platform voorzien voor 2025 initieel zal gebruikt worden in het 3-Reeks-segment. Hij toonde zich wat meer gereserveerd over het gebruik van dit platform doorheen de hele BMW-portfolio, zoals eerder aangekondigd.
 
Het platform is van bij het begin uitgetekend voor elektrische aandrijving, maar er is ook nog plaats voor verbrandingsmotoren. Maar in het segment van de 3-Reeks wil BMW deze ‘Neue Klasse’ nu exclusief elektrisch lanceren.
 
“Als het platform op de markt komt, zal het zich initieel concentreren op dat segment van de 3-Reeks. Op dat moment is de markt waarschijnlijk al zo geëvolueerd dat het niet meer dan redelijk is om slechts een aandrijfvorm te hebben op deze platformarchitectuur”, legde Zipse uit.

Cluster architectuur

Nochtans was de ‘Neue Klasse’ voordien beschreven als een zogenaamde cluster-architectuur waarop auto’s van de 2- tot de 7-Reeks konden worden gebaseerd. Het was het bestuurslid verantwoordelijk voor Ontwikkeling, Frank Weber, die het nog zo stelde in een interview met het Engelse blad Autocar in oktober van vorig jaar.
 
Het Britse magazine wees er toen op dat een PHEV met een verbrandingsmotor voorin en een elektrische motor achteraan tot de mogelijkheden behoorde. Nu verwoordt Zipse het in een interview met een ander blad, Car Magazine, toch wat cryptischer: hij ziet de ‘Neue Klasse’ als een “perfect aangedreven elektrische auto”.
 
“In een later stadium is het mogelijk vooraan ook een verbrandingsmotor te voorzien, maar de architectuur is wel degelijk BEV-georiënteerd. Ik zie daar geen contradictie in. Maar voor het ogenblik is het niet meer dan redelijk om slechts een soort aandrijving te introduceren.”

Gefocust op de middenklasse

Op dit vlak is de grote baas van BMW meer expliciet: “De nieuwe architectuur zal in eerste instantie vooral gefocust zijn op het middenklasse-segment. Het gaat niet over het hele gamma, van de lagere segmenten tot het luxesegment.”
 
Toekomstige modellen zullen uitwijzen hoe ver men hierin wil gaan. Zipse gaf voorlopig geen verdere uitleg voor het ontwikkelen van een zeer flexibele architectuur die dan uiteindelijk enkel voor het middensegment zou gebruikt worden.
 
Wat dat eerste middenklasse-model zal zijn, is ook nog niet helemaal duidelijk. Het kan een elektrische berline worden, als opvolger van de nog steeds erg populaire 3-Reeks, maar het kan ook de opvolger van de iX3 zijn.
 
De productie van de eerste, volledig elektrische BMW op het nieuwe platform is voorzien om in 2025 te starten. Dat zal plaatsvinden in BMW’s Debrecen fabriek in Hongarije.

Top