Verdwijnt de verbrandingsmotor vanaf 2035?

Verdwijnt de verbrandingsmotor vanaf 2035?

Het parlement heeft zich in Juni uitgesproken voor een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s en bestelwagens met een verbrandgingsmotor (ICE), met inbegrip van plug-in hybrides, en dit vanaf 2035.
Alleen fabrikanten die minder dan 10.000 stuks verkopen – veelal exclusieve sportwagens – kunnen een afwijking vragen voor een meerjarig CO2-reductieplan, gebaseerd op specifieke criteria.
 
E-brandstoffen of plug-in hybrides zullen geen alternatief zijn om de levensverwachting van ICE-auto’s te verlengen. Een voorstel van de Duitse christen-democratische fractie, gesteund door de auto-industrie, om een achterpoortje in de wet open te laten voor auto’s en bestelwagens die slechts 10% CO2 uitstoten, kon geen meerderheid vinden.

Definitieve beslissing van de lidstaten

Het lijkt erop dat de teerling is geworpen, maar de lidstaten moeten hun goedkeuring nog geven als ze op 28 juni bijeenkomen. Het einde van de ICE-auto was een onderdeel van acht voorstellen van het ‘Fit for 55’-pakket van de Europese Commissie.
 
Maar drie van hen, met betrekking tot de hervorming van de koolstofemissiemarkt voor zware vervuilers, werden teruggestuurd voor ‘heronderhandeling’ omdat de groenen en socialisten tegen het verlengen van de streefdata stemden. De Commissie hoopt hierover voor het einde van het jaar een nieuwe consensus te bereiken.

ACEA slikt de pil

ACEA, de Europese constructeursfederatie met hoofdkwartier in Brussel, zegt dat het “nota neemt van de plenaire stemming van het Europees Parlement over CO2-reductiedoelstellingen voor auto’s en bestelwagens”. Het kan leven met de meeste vooropgestelde doelen, maar waarschuwt nogmaals dat de laadinfrastructuur hiervoor hetzelfde tempo moet volgen.
 
De definitieve handhaving van de verkoop van emissievrije auto’s en bestelwagens pas in 2035 is voor hen eerder een bittere pil om te slikken, ondanks het feit dat de meeste fabrikanten eerder al hadden besloten om ICE-auto’s de facto uit hun assortiment in Europa te bannen.

Volledig bijdragen tot de doelstellingen van 2050

“De auto-industrie zal volledig bijdragen tot het doel van een CO2-neutraal Europa tegen 2050. Onze industrie toont vandaag al een brede impuls voor elektrische voertuigen, en er komen gestaag nieuwe modellen bij. Deze voldoen aan de vereisten van de klanten en stimuleren de transitie naar duurzame mobiliteit”, aldus Olivier Zipse, ACEA President en CEO van BMW.
 
ACEA is blij dat de doelstelling voor 2025, om de CO2-uitstoot van auto’s en bestelwagens met 15% te verminderen, wordt gehandhaafd. Ze strenger maken, zou de industrie niet voldoende tijd geven om zich aan te passen, gezien de ontwikkelingstijden voor nieuwe voertuigen.

Vluchtigheid en onzekerheid

De doelstelling van -55% voor auto’s tegen 2030 “is bijzonder uitdagend en zou alleen haalbaar zijn met een enorme toename van de verkoop van elektrische oplaadbare voertuigen”, zei ACEA eerder al. Dat geldt zelfs nog meer voor de -50% CO2 reductiedoelstelling voor bestelwagens, die een enorme druk zal leggen op kleine bedrijven die er sterk afhankelijk van zijn.
 
ACEA waarschuwt dat een totaal verbod op ICE-auto’s en -bestelwagens tegen 2035 nu al in in steen te beitelen gevaarlijk is. “Gezien de vluchtigheid en onzekerheid die we wereldwijd dagelijks ervaren, is elke langetermijnregulering die verder gaat dan dit decennium voorbarig in dit vroege stadium. In plaats daarvan is een transparante evaluatie halverwege nodig om de doelstellingen voor de periode na 2030 te definiëren.” ACEA stelt voor om in 2028 een round-up te maken en de doelstellingen indien nodig aan te passen.

T&E juicht toe dat e-brandstoffen niet zijn toegestaan

NGO en klimaatlobbyorganisatie Transport & Environment, eveneens gevestigd in Brussel, juicht de stemmen toe in het Europees Parlement. Ze zijn vooral blij dat de parlementsleden het voorgestelde ‘achterpoortje’ in de wet voor synthetische brandstoffen afgewezen hebben.
 
Synthetische brandstoffen zoals e-methaan en e-diesel worden gemaakt van – bij voorkeur – groene waterstof en gereduceerde CO2 en kunnen verbrand worden in een verbrandingsmotor. De afvang van broeikasgassen tijdens de productie compenseert de CO2-uitstoot van de uitlaat. Porsche is een investeerder in de productie van elektrische brandstof en zegt dat meer dan 90% van alle auto’s die het ooit gebouwd nog steeds op de weg rijden, maar ook de Chinese gigant Geely voert proefprojecten uit.
 
“E-brandstoffen zouden de CO2-uitstoot van een auto, die in 2030 is gekocht, met slechts 5% tijdens zijn levensduur kunnen verminderen, vergeleken met benzine”, bevestigt een nieuwe levenscyclusanalyse. Het verbranden van synthetische brandstoffen zou ook giftige NOx-emissies in de lucht pompen. Tests hebben aangetoond dat een auto op e-brandstof veel duurder is dan een elektrisch voertuig. Het produceren van e-brandstoffen is ook veel minder efficiënt dan het aandrijven van een batterij-elektrische auto”, stelt T&E.

Top