BMW Group versnelt overstap naar e-mobiliteit

BMW Group versnelt overstap naar e-mobiliteit

BMW Group versnelt zijn overstap naar e-mobiliteit en staat klaar om het tempo verder op te drijven met zijn volgende voertuiggeneratie, de ‘Neue Klasse’. Daarvoor investeert de hoofdzetel in een uitbreiding van zijn internationale productienetwerk. De fabriek in het Mexicaanse San Luis Potosí zal in de toekomst volledig elektrische modellen van die Neue Klasse produceren en zet hiertoe ook zijn eigen assemblagelijn voor hoogspanningsbatterijen op.

Het aandeel van 50 procent in de wereldwijde verkoop van volledig elektrische voertuigen voor BMW Groep zou nog voor 2030 bereikt kunnen worden. De groep wil eind 2030 voor ruim 50 procent volledig elektrische auto’s verkopen, wat een stap dichter is naar e-mobiliteit van de toekomst.

 

Na Spartanburg, Mexico

We spitsen ons productienetwerk systematisch toe op elektromobiliteit. In Mexico investeren we 800 miljoen euro in onze fabriek en creëren we ongeveer 1.000 nieuwe banen”, verklaarde Milan Nedeljković, lid van de raad van bestuur van BMW AG en productieverantwoordelijke.

“Vanaf 2025 zullen de eerste auto’s van de Neue Klasse van de band rollen in onze fabriek in het Hongaarse Debrecen, wat later gevolgd door de hoofdfabriek in München”, voegt Nedeljković eraan toe. “We zullen extra volumes realiseren door de Neue Klasse vanaf 2027 ook te integreren in de fabriek in San Luis Potosí.”

BMW Group kondigde pas onlangs een investering aan van 1,7 miljard dollar in de uitbreiding van zijn productievestiging in Spartanburg in de Verenigde Staten. Dit omvat een miljard dollar om de productie van elektrische voertuigen in de Amerikaanse fabriek voor te bereiden en 700 miljoen dollar om een nieuw assemblagecentrum voor hoogspanningsbatterijen te bouwen in het nabijgelegen Woodruff. Tegen 2030 wil de BMW Groep minstens zes volledig elektrische modellen bouwen in de VS, dit om hun positie te versterken op de markt richting e-mobiliteit

 

Flexibiliteit

 In Mexico wordt nu nog eens 800 miljoen euro geïnvesteerd. Daarvan is 500 miljoen euro bestemd voor de bouw van een nieuw assemblagecentrum voor hoogspanningsbatterijen, gelegen op het fabrieksterrein in San Luis Potosí. Het nieuwe assemblagecentrum beslaat een oppervlakte van 85.000 m2. Meer dan 500 extra werknemers zullen er aan de slag gaan om batterijen van de volgende generatie te produceren voor volledig elektrische voertuigen.

In de fabriek, die in 2019 operationeel werd, produceren een 3.000-tal werknemers nu al de BMW 3 Reeks, 2 Reeks Coupé en de nieuwe M2 – in sommige gevallen uitsluitend voor de internationale markt. De fabriek is zo ontworpen dat ze uiterst flexibel is en dat er slechts kleine aanpassingen nodig zijn in de koetswerkafdeling en de assemblage om de nieuwe autoarchitectuur te integreren, zoals voor de Neue Klasse.

Productiehoofd Nedeljković nogmaals: “Flexibiliteit en efficiënte processen zijn enorm belangrijke elementen van onze BMW iFactory, die ons strategisch masterplan voor productie vormt richting e-mobiliteit van de toekomst.” De fabriek in San Luis Potosí wordt gekenmerkt door een verantwoord grondstoffenbeheer en maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen, aldus BMW.

BMW wijst daarbij ook op het gebruik van de nieuwe, ronde batterijcellen die 20 tot 30% efficiënter zijn en waarbij de CO2-uitstoot van de celproductie met 60% wordt gereduceerd, door het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en een bepaald percentage gerecycleerd materiaal.

    Download

    ons e-book.

      Top
    • Offerte / Testrit aanvragen ➜