Is opladen verschillend bij een plug-in hybride?

Is opladen verschillend bij een plug-in hybride?

Uw hybride auto opladen is doorgaans verschillend dan uw volledig elektrische wagen opladen, dit komt door het feit dat een plug-in hybride doorgaans een kleinere batterij ter beschikking heeft in vergelijking met een volledig elektrische wagen. Wij raden sterk aan om uw plug-in hybride op te laden aan een wallbox of stand-alone laadpaal. Uw plug-in hybride kan natuurlijk, net zoals een volledig elektrische wagen, worden opgeladen aan een huishoudelijk stopcontact, maar de laadtijden aan het huishoudelijk stopcontact zijn aanzienlijk traag in vergelijking met de laadtijden van een wallbox of stand-alone laadpaal.

Aangezien uw plug-in hybride over een kleinere batterijcapaciteit beschikt en minder vermogen aankan dan een elektrische wagen, kunt u uw hybride auto niet opladen aan een snellaadpaal, die vermogens leveren van 50kW tot meer dan 200kW. Als u onderweg bent met uw BMW plug-in hybride heeft u wel een mode 3 laadkabel nodig. Alle kabels binnen BMW zijn universeel voor uw EV of plug-in hybride, afhankelijk of u uw wagen 1-fasig (Mode 2) Of 3-fasig (Mode 3) oplaadt. De mode 3 laadkabel wordt standaard meegeleverd met uw BMW binnen Europa. Het is steeds aangeraden om een stand-alone laadpaal of wallbox te gebruiken indien u thuis uw plug-in hybride of volledig elektrische wagen oplaadt. We geven u even een overzicht waarom u beter overweegt voor een laadpaal aan te schaffen.

 

Apart verrekenbare laadkosten.

Als u in bezit bent van een plug-in hybride of elektrische bedrijfswagen, dan heeft u de mogelijkheid om uw energiekosten te verrekenen naar uw werknemer als u gebruikt maakt van een wallbox of stand-alone laadpaal.

Wanneer u enkel gebruik maakt van het huishoudelijk stopcontact, dan is deze registratie echter niet mogelijk tenzij u een slimme kabel aanschaft die dit effectief kan registreren.

 

Veiligheid

Een geëlektrificeerd voertuig vergt nu éénmaal veel vermogen van het net. Bij opladen aan het huishoudelijk stopcontact, kan het circuit mogelijks overbelast geraken, dit doordat meerdere apparaten op het circuit mogelijks zijn aangesloten. Als u toch het huishoudelijk stopcontact gebruikt, gebruik dan nooit een verlengkabel of externe stekkerdoos om uw wagen op te laden.

Uw bekabeling is bovendien ook niet bedoeld om langdurig blootgesteld te worden aan hoge vermogens zoals een plug-in hybride of elektrische wagen. Het voordeel aan een wallbox of stand-alone laadpaal is het feit dat dit toestel op een apart circuit wordt geïnstalleerd om overbelasting te voorkomen. Ook wordt hierbij een extra lekstroomdetectie geïnstalleerd zodat uw bestaande elektrische installatie ook correct blijft werken.

 

snelheid

Het is een feit dat een plug-in hybride minstens 60% sneller laadt aan een laadpaal. Volledig elektrische wagens daarentegen, laden tot 10 keer sneller aan een laadpaal in vergelijking met het huishoudelijks stopcontact. Dit is wel afhankelijk van het laadvermogen van uw wagen. Hoe hoger uw laadvermogen, hoe meer de laadtijd wordt gereduceerd. De nieuwste generaties aan elektrische voertuigen zullen dus telkens sneller laden dan zijn voorganger door de ontwikkelingen die voortdurend worden bijgestuurd. Ook het vermogen van de laadpaal zelf is een belanfgrijke factor dat een aanzienlijke rol speelt in de uiteindelijke laadtijd. Hoe hoger het vermogen van de laadpaal, hoe sneller u logischerwijs uw wagen zal opladen.

Download ons e-book.

    Download

    ons e-book.

      Top
    • › Offerte / Testrit aanvragen.