BMW zet een stap vooruit voor duurzaamheid en batterijproductie.

BMW zet een stap vooruit voor duurzaamheid en batterijproductie.

BMW investeert in lithiumproducent Mangrove Lithium.

BMW Group is via zijn durfkapitaaltak, BMW i Ventures, de belangrijkste investeerder in Mangrove Lithium geworden. Het Canadese bedrijf heeft een proces ontwikkeld om nieuw en gerecycleerd ruw lithium om te zetten in materiaal van batterijkwaliteit. “Mangrove’s modulaire, grondstofflexibele technologie heeft serieuze investeerders aangetrokken die zien dat onze technologie de wereldwijde raffinagecapaciteit veel dichter bij de verwachte vraag brengt”, zei Mangrove CEO Saad Dara. “Zakelijke klanten zullen veerkrachtige lithiumvoorraden nodig hebben met fiscaal haalbare en verantwoorde raffinageactiviteiten. We bieden beide, dus deze investeerders zien ons als goed gepositioneerd om een centrale rol te spelen in de wereldwijde EV-schaalvergroting.”

Oplossingen met de laagste energie

In het licht van de volatiele prijzen en leveringsonzekerheid proberen grote EV-fabrikanten de risico’s van de toeleveringsketen van batterijen te beperken. Volgens Mangrove is hun technologie de energiezuinigste oplossing op de markt. Dus het is niet alleen de goedkoopste oplossing, maar ook de groenste. Door locaties met hernieuwbare energiebronnen te kiezen, zou men de koolstofvoetafdruk en de meeste schadelijke chemische inputs die worden gebruikt in de lithiumraffinage van vandaag bijna kunnen elimineren.

Voor BMW i Ventures zal de technologie van het Canadese bedrijf van cruciaal belang zijn voor de noodzakelijke uitbreiding van de toeleveringsketens voor e-mobiliteit. “Er is een aanzienlijke behoefte aan technologieën die een milieuvriendelijkere en kosteneffectievere lithiumproductie mogelijk maken, omdat lithium een belangrijk onderdeel is in de meeste batterijen die relevant zijn voor EV’s”, zegt Kasper Sage, Managing Partner bij BMW i Ventures. “Het op de markt brengen van Mangrove’s kerntechnologie zal een stapsgewijze verbetering zijn van de impact op het milieu, de kosten, de prestaties en de flexibiliteit ten opzichte van bestaande processen van vandaag.”

Fabriek op commerciële schaal

Mangrove zal deze fondsen gebruiken om de opstart van een fabriek op commerciële schaal te versnellen die de eigen technologie, waarvoor patent is aangevraagd, inzet om lithium uit verschillende bronnen te verfijnen. “De fabriek zal de bestaande lithiumraffinage-activiteiten op het westelijk halfrond versterken en de milieu-impact verlagen. Het zal ook nieuwe raffinagecapaciteit mogelijk maken om onaangeboorde bronnen te ontsluiten en om te zetten in levensvatbare reserves”, legde Mangrove uit. Hoe groot het belang is dat BMW neemt in Mangrove is niet bekend gemaakt. Extra kapitaal werd ook bijgedragen door de bestaande investeerder Breakthrough Energy Ventures. Deze ronde brengt de totale fondsen, die door het executive team van Mangrove zijn opgehaald, op 25 miljoen dollar.

BMW start batterijcompetentiecentrum in de herfst.

BMW Groep is van plan om in de herfst van dit jaar zijn Cell Manufacturing Competence Center (CMCC) in Parsdorf bij München te openen. Volgens de autofabrikant zal de pilootlijn in het center of excellence het mogelijk maken om alle processen met toegevoegde waarde van de cel volledig te analyseren en te begrijpen. Nu de goedkeuringsprocedure is voltooid, zijn alle voorwaarden aanwezig om een bijna-serieproductiefaciliteit voor lithium-ionbatterijcellen in gebruik te nemen. Het competentiecentrum wordt gebouwd op 15.000 vierkante meter in de Beierse wijk Ebersberg, ten oosten van München. De analyse van de processen in het centrum moet de autofabrikant helpen om toekomstige leveranciers in celproductie volgens zijn eigen specificaties de productie van batterijcellen verder te optimaliseren op het vlak van van kwaliteit, prestaties en kosten.

Vorig jaar kreeg het ingenieursbureau Manz de opdracht om op locatie een batterijproductielijn op te zetten. Markus Fallböhmer, hoofd production engines, E-Drives bij BMW Groep: “Het Cell Manufacturing Competence Centrer in Parsdorf is de volgende logische stap in de richting van het volledig doorgronden van alle aspecten van batterijcellen.” “Na de succesvolle implementatie van het Battery Cell Competence Center (BCCC) richten we ons nu op de productieprocessen. We valideren de maakbaarheid van lithium-ion batterijcellen voor grootschalige standaardproductie, met betrekking tot kwaliteit, efficiëntie en kosten.”

Twee fasen

In de eerste fase van de opschaling moet de apparatuur voor elektrodeproductie worden geïnstalleerd. Grondstoffen zoals grafiet of nikkeloxiden voor de batterij-elektroden worden daar gemeten en gemengd. Dit wordt gevolgd door het coaten van de metaalfolies en de uiteindelijke verdichting. De investeringen voor de eerste uitbreidingsfase van het competentiecentrum voor batterijcelproductie bedragen ongeveer €170 miljoen. Op de locatie Parsdorf zullen ongeveer 80 medewerkers werken.

Het federale ministerie van Economie en Technologie en het Beierse ministerie van Economische Zaken, Regionale Ontwikkeling en Energie ondersteunen het project als onderdeel van het Europese financieringsproces IPCEI (Important Projects of Common European Interest). De tweede fase omvat het installeren van de apparatuur voor de daaropvolgende celassemblage. Ten slotte worden de elektroden samen met de andere subcomponenten verwerkt tot batterijcellen en hun kwaliteit getest.

Voor de Neue Klasse

Het hele opstartproces zal ongeveer een jaar in beslag nemen. In de loop van volgend jaar zal de bijna-serie batterijcelproductie in het centrum in gebruik worden genomen. BMW Groep is van plan om daar batterijcelmonsters te produceren voor de volgende generatie batterijtechnologie in de ‘Nieuwe Klasse’. De energiedichtheid van de toekomstige generatie lithium-ioncellen moet aanzienlijk worden verhoogd en de kosten voor het gebruik van materialen en de productie moeten tegelijk worden verlaagd. Het bedrijf sluit momenteel echter eigen grootschalige productie van batterijcellen uit.

De BMW Groep koopt deze in bij verschillende celfabrikanten. De productie van elektrisch aangedreven componenten is verspreid over tal van locaties in het productienetwerk van BMW Groep. Zo worden hoogspanningsaccu’s, accumodules en componenten nu in Duitsland geproduceerd in de fabrieken van Dingolfing, Regensburg en Leipzig. Andere e-drive scopes bevinden zich in de Spartanburg-fabriek in de VS en de BMW Brilliance Automotive joint venture in China.

Top