BMW Verkozen tot best automotive brand in België

BMW Verkozen tot best automotive brand in België

BMW is verkozen tot favoriete automerk van de Belgen. Dat blijkt uit de bekendmaking van de jaarlijkse Best Brands Awards, die de favoriete merken van de Belgen in 21 verschillende sectoren in de kijker zetten.

De Best Brands Awards werden in 2004 in München gelanceerd door het communicatiebureau Serviceplan en het onderzoeksinstituut GfK en vervolgens ook in andere landen (China, Frankrijk, Italië, Polen, Rusland, enz.) en worden nu beschouwd als dé barometer voor merkprestaties. De keuze van de winnaars wordt namelijk niet bepaald door de subjectieve mening van een vakjury, maar door de consumenten zelf, aan de hand van twee criteria: Share of Wallet, d.w.z. reëel economisch succes (marktaandeel, hogere prijs of eerste keuze van de consument) en Share of Soul, d.w.z. emotionele perceptie (merkbewustzijn, merkimago, klantenervaring en relatie- of cross-selling-potentieel). De bekendmaking gebeurde donderdagavond op een gala voor professionals uit de sector.

‘Dat de erkenning van de consumenten zelf komt, maakt deze Award voor ons dubbel waardevol’, stelt Marketing Director Ewoud Van Der Heyden van BMW Belux: ‘We hebben er de voorbije jaren hard aan gewerkt om BMW te positioneren als een premium merk dat tegelijk ‘open’ staat voor iedereen. Digitaal en fysiek. Gecombineerd met de emotionaliteit die eigen is aan het merk, heeft die toegenomen betrokkenheid zeker haar vruchten afgeworpen in de covid-periode die gelukkig achter ons ligt. Denk maar aan onze BMW 24/7 app voor digitale afspraken, onze online stock locator en reservatietool en niet te vergeten onze ‘phygital’ alternatieve concepten voor het geannuleerde Autosalon: er is enorm geïnvesteerd in digitale tools en content om het merk in de kijker te zetten en klanten finaal naar de dealerships te brengen.’

In België is de rangschikking van Best Brands gebaseerd op een online enquête die door GfK is uitgevoerd bij 5 000 huishoudens die representatief zijn voor de nationale bevolking. Voor deze 7e editie werden zo’n 350 merken uit 21 sectoren geëvalueerd. De resultaten van de Best Brands Awards 2022 bevestigen volgens de organisatie dat het opbouwen van een sterk merk meer dan ooit betekent dat duurzame en authentieke relaties met consumenten tot stand moeten worden gebracht. Zonder deze visie zijn veel merken gedoemd te verdwijnen zonder dat een marketingcampagne hen kan redden. Met de toenemende versnippering van de media en de groeiende afwijzing van irrelevante reclame, is het belangrijk naar de consument te luisteren en een relevante en consistente merkervaring te bieden op alle contactpunten met het merk.

Top