BMW start Europese lobby-tour met iX5 Hydrogen.

BMW start Europese lobby-tour met iX5 Hydrogen.

Verschillende demo-voertuigen van de BMW iX5 Hydrogen doen een tournee in Europa om (financiële en andere) steun te vinden voor de brandstofcelauto. BMW ziet die auto op waterstof als een interessant alternatief voor batterij-elektrische voertuigen in de verdere toekomst in sommige toepassingen en omstandigheden.
 
Vorige week kwam Jürgen Guldner, VP Hydrogen Fuel Cell Technology bij de BMW Group, langs in Brussel, waar hij in het Autoworld museum de auto aan de EU-commissieleden en leden van het Europees parlement voorstelde.
 
Achteraf konden wij hem even ontmoeten en meerijden in de auto voor hij doorreisde naar Parijs om daar de Franse autoriteiten met de auto te laten kennismaken. Guldner hoopt op die manier zoveel mogelijk mensen te overtuigen van de waarde van dit alternatief voor de volledig elektrische auto.

7-Reeks op waterstof

BMW is geen nieuweling wat waterstof betreft. Zo’n 15 jaar geleden demonstreerde het merk al een 7-reeks V12 op waterstof, maar die verbrandde de waterstof. De auto bleef in het prototypestadium omdat hij niet verfijnd genoeg was als limousine.
 
Guldner, van zijn kant, is een stuk meer overtuigd van de kwaliteiten van zijn brandstofcelauto. “Bij BMW gaan we volop elektrificeren en we denken dat 80% van ons cliënteel in de toekomst tevreden zal zijn met een volledig elektrische auto (BEV). Maar 20% ongeveer zal niet bereid zijn over te schakelen, om diverse redenen. Voor die mensen ontwikkelen we de brandstofcelauto (FCEV).”
 
“We hebben net een veeleisend programma van wintertests achter de rug en ondervonden weinig grote problemen. Nu beginnen we onze Europese tournee en daarna worden een aantal auto’s uitgeleverd aan een selectie van gebruikers waarmee we heel wat ervaringen willen delen bij dagelijks gebruik van zo’n voertuig.”

Een integraal deel van het aanbod

“Het doel is dat de FCEV (een verdere evolutie dus van deze iX5, geïntegreerd in ons elektrisch aanbod) integraal deel uitmaakt van dat aanbod”, gaat Guldner verder. “Daarom werken we met verschillende partners aan FlatHyStor, waarbij de opslag van waterstof dezelfde (vlakke) ruimte inneemt als in een batterijvoertuig.”
 
Willen we dergelijke voertuigen ook commercieel rendabel maken, dan moeten we ze lichter maken dan BEV’s voor dezelfde reikwijdte (500 km+) en profiteren van het feit dat ze in enkele minuten kunnen volgetankt worden. Hun gewicht zal ongeveer hetzelfde zijn als een huidige PHEV.”
 
“Nog belangrijker, we willen er ook naar streven dat de prijs gelijk is aan zo’n PHEV en daarom moeten we zoveel mogelijk gemeenschappelijke onderdelen hebben voor de verschillende elektrische aandrijvingen. Op termijn zal de FCEV de PHEV vervangen.”
 
“Het grootste probleem blijft duurzame waterstof vinden en een geschikte infrastructuur opbouwen. Het eerste deel begint al opgelost te geraken: vorige week was ‘groene’ waterstof voor het eerst goedkoper dan ‘grijze’ door de stijgende fossiele energieprijzen.  Voor het tweede deel moeten we rekenen op de overheid en op de vrachtwagensector die er waarschijnlijk in de toekomst baat bij zal hebben dat een waterstofnetwerk wordt opgezet.”

Top