BMW Leidt duitse ontwikkeling van platte waterstoftank

BMW Leidt duitse ontwikkeling van platte waterstoftank

Een consortium van Duitse zwaargewichten onder leiding van BMW werkt aan de ontwikkeling van een platte tank voor het opslaan van waterstof aan 700 bar. Die zou onderin de auto worden gemonteerd, zoals batterijen bij een batterij-elektrische auto. Het moet een alternatief zijn voor de omvangrijke H2-tanks van vandaag. Eind 2022 moet er een oplossing klaar zijn.

Vandaag hebben die waterstofcilinders vaak een diameter tot 30 centimeter en worden ze rondom de achteras en onder de passagiersstoelen gemonteerd. Of in de middenconsole, zoals Toyota doet met zijn Mirai. Door de cylinders platter en modulair te maken, is er minder ruimte nodig en kan het gewicht gelijkmatiger verdeeld worden.

Zes miljoen overheidsfinanciering

Het project, FlatHyStor genaamd, met een totaal budget van zes miljoen euro, wordt ondersteund door het Duitse federale ministerie van Economische Zaken en Energie. In het consortium neemt BMW het voortouw. Het levert de technische specificaties van het opslagsysteem en coördineert de ontwikkeling.

Hexagon Purus uit Kassel is specialist in type 4 hogedrukcilinders die in modules gecombineerd kunnen worden. Dat bedrijf zal ook de bijbehorende structuur ontwikkelen om de tank in de auto te integreren. Belangrijkste opgave is om een pakket kleinere cilinders te maken, die in een auto op waterstof in het onderstel passen, zoals batterijen bij een EV. Daar is zo’n batterijpakket vaak niet hoger dan 10-11 cm.

Bosch is de leverancier van geavanceerde klepsystemen en hogedrukregelaartechnologie. TesTneT Engineering GmbH is een specialist in het testen van alternatieve brandstoffen. Dat bedrijf zal de opslagcomponenten valideren volgens de nieuwste standaarden.

BMW iX5 Waterstof

BMW is al heel wat jaren actief met waterstof. Vorig jaar op de IAA Mobility motor show in München toonde het de iX5 Hydrogen, twee jaar na de introductie van de BMW i Hydrogen NEXT concept car.
Een beperkte serie van de iX5 Hydrogen zal vanaf eind dit jaar gebruikt worden voor demonstratie- en testdoeleinden. Hoewel BMW een van de eersten was die pionierde met het gebruik van waterstof als brandstof in zijn zevenreeks, is het nu voorzichtig met het inzetten van zijn brandstofceltechnologie in serieproductie.

“Als de waterstof wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energie en de benodigde infrastructuur beschikbaar is, kan deze technologie een aanvulling vormen op de elektrische aandrijflijnen van de BMW Group – de BMW i3, iX3, iX en i4”, zegt de autofabrikant.

“Het kan tegemoetkomen aan de behoeften van klanten die geen toegang hebben tot een eigen elektrische laadinfrastructuur, vaak lange afstanden rijden of een hoge mate van flexibiliteit wensen.”

Twee klassieke H2-tanks

De brandstofcellen van de huidige iX5 Hydrogen – geleverd door Toyota en door BMW verder ontwikkeld tot een stack – leveren een vermogen tot 125 kW (170 pk). De iX5 Hydrogen heeft twee ‘klassieke’ 700-bar tanks, gemaakt van koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP), die zes kilogram waterstof kunnen bevatten.

De elektromotor is ontwikkeld op basis van de vijfde generatie BMW eDrive-technologie die ook in de BMW iX wordt gebruikt. Hij levert een vermogen van 275 kW (374 pk) of precies evenveel als de krachtigste zescilinder benzinemotor die momenteel in BMW-modellen wordt gebruikt.

Als het FlatHyStor-project tegen het einde van het jaar opgeleverd wordt, moet de weg open liggen om de platte waterstoftanks gemakkelijker te integreren in het onderstel van andere modellen die van meet af aan ontworpen zijn als elektrische voertuigen met batterijpacks

Top