BMW Groep verkoopt meeste auto’s in premium segment in 2022

BMW Groep verkoopt meeste auto’s in premium segment in 2022

Tijdens de eerste zes maanden van 2022 heeft de BMW Groep 1.160.443 auto’s verkocht. Dat is 13,3% minder dan vorig jaar, maar dat was dan ook een record. Ondanks de achteruitgang verstevigt het wel zijn leidersplaats in het premium marktsegment en verdubbelde de verkoop van geheel elektrisch aangedreven voertuigen.
 
“Ondanks de uitdagende omstandigheden zijn we erin geslaagd om onze verkoop van zuiver elektrische voertuigen in het eerste halfjaar meer dan te verdubbelen”, zei Pieter Nota, bestuurslid bij BMW AG, verantwoordelijk voor Customer, Brands, Sales.

BEV-verkoop nog versnellen

De BMW Groep hoopt de verkoop van volledig elektrische voertuigen meer dan te verdubbelen dit jaar en lijkt goed op weg. De elektrische producten van de groep lijken zeer gewild door de consument, getuige daarvan de 34.000 bestellingen voor de i4 in Europa.
 
Daarom gaat de groep zijn aanbod aan elektrische modellen nu versneld uitrollen. Dit jaar komen de i3 (voor China), de BMW iX1 en de i7 eraan; volgend jaar is het de beurt aan de i5, de elektrische Mini Countryman en de Rolls-Royce Spectre.
 
Daarmee wil BMW Groep al meer dan twee miljoen zuiver elektrische voertuigen op de weg hebben tegen eind 2025. Daarna is het de beurt aan de ‘Neue Klasse’ om de fakkel over te nemen. Die heeft het potentieel om tegen 2030 al meer dan 50% van alle verkopen volledig elektrisch te hebben.
 
Mini zal tegen die tijd enkel nog volledig elektrische modellen aanbieden, net als Rolls-Royce. Alle toekomstige modellen van de tweewielerafdeling BMW Motorrad, die gericht zijn op stadsmobiliteit, zullen eveneens elektrisch zijn; daar is de BMW CE 04 de voorloper van.

Verkoop

BMW verkocht 1.016.541 voertuigen in de eerste zes maanden van dit jaar (-13,7%). Bij Mini ging het om 140.711 auto’s (-10,9%). Dat daarvan al 18.430 exemplaren Mini Cooper SE zijn, is hoopgevend.
 
Rolls-Royce verkocht 3.191 auto’s (+6,8%), dankzij een voortdurende vraag waarbij de orderboekjes al tot ver in 2023 reiken. De eerste elektrische auto, de Spectre, wordt momenteel uitvoerig getest in allerlei omstandigheden om tegen het einde van 2023 op de markt te komen.
 
BMW Motorrad, ten slotte, leverde 107.555 tweewielers af de afgelopen zes maanden (of een ‘terugval’ met 0,1%). Dat is zonder twijfel te danken aan een aantrekkelijke portfolio en het succes van de volledig elektrische CE 04.
 
Als je het geografisch bekijkt, dan verkocht BMW Groep 378.727 auto’s in China voor het eerste semester, een terugval met 18,9% door de pandemie en een schaarste van bepaalde onderdelen, maar wel met een 74,8% stijging van elektrische voertuigen.
 
In de VS kwam het totaal op 164.626 BMW’s en Mini’s (-10,3%), waarbij het opvalt dat de vraag naar lokaal geproduceerde SAVs met 8,1% steeg tot 92.716 eenheden. In Europa, ten slotte, verkochten BMW en Mini samen 433.989 voertuigen, wat 13,9% minder was dan het (record)jaar ervoor.

Top