De constructeurs- en invoerdersfederatie Febiac heeft de inschrijvingen voor april vrijgegeven en de dalende trend wordt nog geaccentueerd. Vorige maand waren er 23,6% minder inschrijvingen (28.402 in totaal) in vergelijking met april 2021. Bij de lichte bedrijfsvoertuigen (LCVs) is het nog erger: 4.704 inschrijvingen betekent -31,85%.
Kijken we naar de eerste vier maanden van dit jaar, dan zien we een gecumuleerde terugval met 15,9%, een cijfer dat nog oploopt gezien de slechte resultaten in april. Als we naar andere categorieën voertuigen kijken, zien we dat enkel de zware vrachtwagens (+18%) en scooters (+12,9%) in een opwaartse trend zitten. Al de rest gaat erop achteruit, bussen zelfs met meer dan een kwart.
BMW nog steeds aan de leiding
Ook in april staat BMW aan de top, met een marktaandeel van meer dan 12%, ondanks het feit dat de inschrijvingen ook hier met 15,7% terugvielen, maar dat is dus minder dan het gemiddelde. De rest van de top vijf blijft ook op post, zij het dat Peugeot een -40,9% optekent en terugvalt naar plaats vijf.
Goede prestaties zijn er voor Toyota (+20,6%, 7de plaats) en Kia (+31,7%, 8ste plaats). De ‘verrassing’ is uiteraard Lynk&Co, dat vorige maand 169 voertuigen inschreef, in vergelijking tot 3 in april vorig jaar, een vooruitgang met… 5.533%). In dezelfde trend: Polestar (+262,3%) en Alpine (+216,7%).
Ook als we naar de eerste vier maanden kijken, blijft BMW nog steeds aan de top, gevolgd door VW, Peugeot, Mercedes en Audi (die laatste groeit zelfs met 5,6%). Ook hier vallen de goede prestaties op van Toyota (7de), Kia (9de) en Dacia (12de). Tesla wint terrein terug en verdubbelde de inschrijvingen ongeveer, zodat het nu weer op de 19de plaats staat.
Luxe is in
Uit de top vijf blijkt eens te meer dat de premiummerken in de lift zitten en de echte luxemerken volgen die trend. Porsche groeit nog steeds (+42%, 21ste), net zoals Ferrari (+75%), Bentley (+113%) en Rolls-Royce (+700%). In het geval van de laatste twee gaat het uiteraard over erg kleine absolute cijfers.
Nog een laatste vaststelling: Mitsubishi heeft nu praktisch de Belgische markt van nieuwe auto’s verlaten: terwijl er vorig jaar in april nog 823 auto’s aan de man werden gebracht, zijn er dat nu welgeteld… 2 (-99,8%).
Andere serieuze verliezers zijn Ford (-29,7%, 11de), Opel (-35,6%, 13de), Skoda (-42,1%, 14de), Hyundai (-33,8%, 15de) en Jaguar (-55,4%, 31ste). Seat zag ook een achteruitgang van 25,8%, maar dat wordt voor bijna de helft gecompenseerd door de 300 Cupra’s die van januari tot april geregistreerd werden.
LCV
Een snelle blik op de zwakke markt voor de lichte bedrijfsvoertuigen toont ons dat Renault nog steeds de dans leidt, gevolgd door Peugeot en Ford, maar alle drie zien ze een forse achteruitgang in de inschrijvingscijfers (van min een derde tot bijna een halvering). Mercedes is het enige positieve verhaal in de top vijf (+4,2%), terwijl Toyota ook hier een goede prestatie neerzet (+19,8%, 8ste plaats).